Pages

Tuesday, January 11, 2011

Abu Daud Masuk Tadika

Assalammualaikum dan selamat menyambut Tahun Baru 2011. Banyak peristiwa pahit manis, suka duka kita harungi sepanjang tahun lalu. Moga-moga  kita lebih cekal dan bersemangat meneruskan kehidupan biarpun dilanda ujian demi ujian dalam hidup.

Setelah sekian lama menyepi baru lah aku punyai masa untuk update blog ini. Seperti mana ibu-ibu lain yang punya anak yang berusia 4 tahun pada tahun ini, aku pun ambik cuti sehari untuk uruskan Abu Daud ke tadika dan sambung nuseri sampai petang. Tadika ini adalah sama tempat dengan nuserinya sebelum ini. Oleh kerana semua anak-anak seusianya di nuseri tersebut pun masuk tadika yang sama, jadi waktu pagi tiada anak-anak di nuseri untuk umur 4 tahun ke atas. Jadi nya, bagus juga dapatlah Abu Daud belajar bersosial dan mengenal ABC, 123 dan alif, ba, taa lebih awal bersama kawan-kawan seusianya.

Hari Pertama,

Disebabkan aku yang excited aku ambik cuti rehat hari ini, pukul 7.30 pagi aku telah kejutkan anakku yang bertuah tu. Dia tak mahu bangun bila aku sebut dia perlu ke tadika. Dia disiapkan pagi tu dengan penuh kesabaran di hati, kerana banyak akal juga orangnya. Pukul 8.30 pagi jugak kami keluar ke tadika dan ke nuseri untuk hantar adiknyer.

Sampai tadika, Abu Daud dah tak mahu masuk kelas sebab tak biasa dengan kawan-kawan baru. Bila ibu nyer masuk sama baru dia ikut sekali. Tapi bila ibu nak tinggal, dia menangis pulak tak mahu joint kawan-kawan. Ibu terpaksa tunggu hingga time break. Bila dia dah dah dapat cam beberapa kawan rapatnyer di situ, baru lah ok sikit. Aku pun tinggalkan dia dengan mukanya yang sedih. Cikgunya pun dah suruh ibu nya balik, sebab nak bagi dia selesa dengan kawan-kawan.

Petang aku ambik anak-anak seperti biasa dari nuseri, Abu Daud baik-baik sahaja. Sampai rumah dia begitu excited  dengan kiriman uniform tadika nya yang baru dapat dari cikgunyer. Malam tu dipakainya sambil sibuk suruh ibu hantar ke tadika. Huhuhuhu.....memang anak-anak nie pagi-pagi kita kena ikut jer rentaknya. Takut meragam lebih nanti semua terlambat ke tadika dan ofis. tidur malam Abu Daud dan adik nya awal jugak lebih kurang 9 malam.


Hari Kedua,

 Pagi terus hantar dia ke nuseri untuk disiapkan ke tadika selepas Abu Daud habiskan minum susu botolnyer. Hish..tak malu baby tua nie. Dalam kereta sempat juga dia bertanya kawan-kawannya di mana dah sampai belum...dengan mood yang baik.  Nampaknyer dia dah ok nak ke tadika sekarang. Aku pun selepas itu terus drive ke ofis. Sampai ofis, huhuhuhuhuhu......botol air Abu Daud terlupa bagi tertinggal dalam beg kerja aku. Tengahari aku kena balik hantar botol air tu kat nuseri, sempat juga jenguk dia tertidur lena dalam bilik. Mengantuk sangat pas mengaji tengahari tadi kata mereka di nuseri. Kesiannyer anak aku.

Semangatnya ke tadika menjadi-jadi selepas mendapat sepasang kasut putih Ultraman pada hari Khamis malam yang lalu. Kami terlambat membeli kasutnyer kerana ketiadaan saiz yang kecil. Sebelum hari persekolahan bermula cuba juga cari di Tesco, Kedai Pakaian Hari-Hari dan Mydin tapi tiada stok. Malam tu kami ke Kedai kasut Yebeng di Taman Permata, KL. Area tu banyak kedai untuk buat pilihan atau alternatif lain. Apa lagi suka hati Abu Daud sebab kasutnyer sorang yang bergambar Ultraman siap ader light lagi bila di hentak2 kakinyer.

Selepas malam tu, pagi-pagi Abu Daud sudah bersedia ke tadika belajar walaupun ader sikit-sikit malas untuk bangun pagi. Dengan berkat usaha dan doa ayah dan ibu nyer ini, Alhamdulillah semua berjalan dengan baik.
Syukur pada Allah banyak-banyak kerana permudahkanku menghadapi segala kesulitan dalam menguruskan anak-anak dan perjalanan pekerjaanku seharian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Followers