Pages

Wednesday, March 16, 2011

Ban BPA Milk Bottles

As salam. 

Kenapa lah Kementerian Kesihatan boleh bagi masa sampai next 1 Mac 2012 untuk ban botol-botol susu yg mengandungi chemical Bisphenol A (BPA) di pasaran skrg. Alasan yg diberikan tak rasional langsung lebih berkepentingan kpd untung rugi supplier2 botol2 susu nie. Seperti tidak endah dan tak kisah kesan chemical tu kpd bayi-bayi dan kanak-kanak yg masih menyusu botol. Padahal di negara-negara lain seperti China, Jerman, Perancis, Denmark, Kanada, Australia, New Zealand dan New York di US dah banned botol susu polycarbonate.

Sebagai seorang ibu, saya berpandangan botol polycarbonate nie perlu di ban with immediate effect. Mengapa kita perlu mendedahkan anak-anak kecil yg tak berdosa dengan risiko ini. Synthetic chemical ini also known as "environmental hormones". Secara senyap boleh merosakkan sistem badan seperti thyroid, pituitary, pancreas, thymus, adrenal,ovari dan testical glands.

Bagi parent yg sedar tentang hal ini dari awal2 sebelum statement yg dikeluarkan oleh KKM mungkin mereka dah tukar botol susu kepada botol susu alternatif lain yg lebih selamat. Tapi bagaimana pula bagi golongan keluarga yang berpendapatan rendah yang kurang kesedaran ttg hal ini mungkin akan terus menggunakan botol-botol ini sehinggalah product ni tiada dlm pasaran tahun depan. Siapa yang boleh mereka harapkan sekarang? Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan?

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Followers