Pages

Thursday, April 28, 2011

Perasaan Hati Orang

As salam.

Bila ader org minta tolong dgn kita tapi kita belum tahu boleh bantu atau tak pada hari dimintanyer, kita dah jawap dan bagi alasan ikut sedap hati. Mengapa dan kenapa? Wajar kah kita persoalkan situasinya mengapa perlu lakukan semua itu padahal kita tahu dia tiada pilihan lain yang terbaik utk diri dan jagaannya. Susah sangat kah untuk beritahu nya, InsyAallah..tak perlulah kita beri alasan yg sekian2 hari bulan, kita ader hal ini hal itu...Wahai teman, semua ini akan berlaku dengan izin dan kuasa Allah s.w.t.

Jawapan mudah dan menyakitkan hati memang senang kita bagi org tanpa memikirkan perasaannya. Berhati-hati lah bila berkata walau pun kita ini pandai bermadah pujangga. Ingatlah pesan org2 tua dulu terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa" atau "kerana santan pulut binasa".

Semua nasihat ini untuk mengeratkan lagi silaturrahim antara kita supaya hal2 yg kecil ini tidak menjadi  bara pada hari ini dan api pada kemudian hari. Maka akan bertambah tawar hambarlah kehidupan ini...

Bukankah kemanisan dan ketenangan hidup di dunia dan akhirat yg kita cari...???

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Followers