Pages

Friday, June 24, 2011

Cuti Sekolah Datang Lagi Siri 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Sambungan siri lepas nie, nak citer plak hari kedua...bercuti. Pas solat fardu zohor, kami sekeluarga ziarah kawan kerabat en. hubby di Jenagor, Kuala Berang. Ia sebenarnya sebuah tempat beramal salah seorg tokoh ulamak terkenal zaman penyebaran Islam di Trg....terlupa pulak namanyer tapi makam nyer ada di sini. Dikenali sbg 'desa' oleh kaum kerabat en. hubby krn ia telah di set-up semula oleh NGO untuk membantu penagih dadah kembali ke pangkal jalan menggunakan kaedah Islam seperti beramal dan zikir. Untuk sampai di saner kami stop di pangkalan utk menyeberang Sg. Trg dgn menaiki sebuah bot. Tempatnyer mmg mendamaikan hati...dgn air sungai yg jernih dan rumah2 kecil dan sebuah surau tempat berjemaah di tgh2 nyer. En. hubby mengambil peluang menziarahi pusara kawan kerabatnya yg byk mengorbankan kepentingan diri dan keluarga demi  mencari keredhaan Allah dgn beramal dan mengasas desa ini iaitu arwah Pak Harris...selain dari menziarah makam tokoh ulamak terkenal di situ.

Terdapat 4 keluarga yang kehidupannya amat sederhana lagi zuhud mendiami kawasan itu selain dari sufah2 yang masih dalam perhatian pemulihan. Semuanya, Alhamdulillah baik-baik belaka. Anak2 kecil yg tinggal di situ mandi sungai dgn riang sekali dan terus menarik perhatian abu daud dan adiknyer utk mandi sama. Apa lagi ayah lah yg kena teman anak2 saat mandi ini  kerana airnya berarus walaupun cetek dan jernih.

Masuk waktu maghrib kami bersegera mengucapkan salam pada penghuni2 desa dan pulang pangkalan di seberang sungai saner serta segera mencari masjid berdekatan utk solat fardu maghrib. Sampai rumah kakak malam tu dalam pukul 9mlm++.

Keesokkan pagi nyer, bawa anak2 dan anak2 buah mandi sungai di rumah nenek plak. Pas masuk waktu zohor, balik rumah kakak bersiap utk solat dan ke Pasar Payang,Kuala Terengganu.

Pas maghrib kami mengucapkan selamat tinggal kpd keluarga kakak dan ke rumah mak untuk bertemu beliau sebelum bertolak pulang ke KL. Sampai home sweet home dalam pukul 3pagi..terus punggah brg2 keluar dan bersiap sikit kerana esok pagi adalah hari kerja...huhuhuhu!!

Apa pun nak bagi kredit dan ucapan terima kasih banyak2 buat en. hubbyku atas kesudiannya melapangkan masa serta memahami keinginan hati isterimu ini yg begitu rindu untuk pulang ke kg setelah sekian lama sejak bercuti pjg di saner sebelum hari krismas yg lalu...luv u!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Followers